Nederlander wacht veilingbonanza met bekroonde Panamese koffie

Wilt u de Panama La Mula Geisha zelf ervaren?
Bestel dan de limited edition 2013 als espresso of als filter koffie.

Bron: www.fd.nl - Geschreven door: Jasper Houtman (in San Francisco) dinsdag 27 mei 2014

De beste koffie van Panama wordt gemaakt op de plantage van de Nederlander Willem Boot. De koffieorganisatie van het Midden-Amerikaanse land kende de 'Geisha'-koffie van Boot het hoogste aantal punten toe. Kopers weten wat dat betekent: bij de komende online veiling schiet de prijs waarschijnlijk omhoog. Boot zegt 'in de zevende hemel' te zijn over de bekroning van zijn exclusieve Geisha, een variëteit van arabica. De koffie van de Nederlander kost nu circa $50 per 250 gram en die prijs zal waarschijnlijk flink stijgen wanneer de bekroonde oogst eind juni online wordt geveild. Kopers in Zuid-Korea en Japan hadden vorig jaar het recordbedrag van $ 175 per 250 gram over voor de toenmalige winnaar, een plantage die al vaker in de prijzen viel.

'Jury gevloerd'
In 2004 maakte Boot kennis met Geisha tijdens een 'cupping', een koffieproeverij voor experts. ‘De jury werd gevloerd’, zegt Boot tijdens een gesprek in San Francisco, de stad waar hij woont en het koffiebedrijf Boot Coffee bezit. Het was een week voor de bekroning van zijn koffie met het hoogste aantal punten en de eerste plaats in de belangrijkste categorie. Gevraagd naar wat Geisha zo speciaal maakt, neemt Boot even een pauze om wat woorden in zijn hoofd te rangschikken en zegt dan: 'De koffie heeft een smaakprofiel van jasmijn, Damascus rozen, limoen, tamarinde en papaja. Ik had al heel veel koffies geproefd, maar nog nooit zoiets meegemaakt. Echt ongelooflijk.' Boot leerde het koffievak in Baarn van zijn vader en trok in 1989 naar San Francisco voor een baan bij Probat, producent van koffiebranders. Op afstand heeft hij ‘nog steeds een rol’ in familiebedrijf Boot Koffie/Golden Coffee Box, dat geleid wordt door zijn oudere broer Barend. Met Boot Coffee (acht medewerkers) richt de Nederlander zich sinds 1998 op cursussen voor zakelijke klanten en advieswerk in de koffiesector.

Jemen
‘Ik help momenteel de regering van Jemen met het verbeteren van de koffiesector in het land. Ze maken er nog steeds prachtige koffies, maar de werkomstandigheden zijn er op zijn zachtst gezegd uitdagend.’ Even gemakkelijk werkt Boot in Las Vegas, waar hij recent vastgoedinvesteerder MGM hielp met het inrichten van een hip koffiehuis annex branderij in de drukste straat van de stad. Een paar jaar na de kennismaking met Geisha verkende Boot op een muilezel een slapende vulkaan in Panama, op zoek naar een geschikte locatie voor een eigen plantage (zie kaart onderaan). De omvang van de plantage in de buurt van Boquete is met vijf hectare bescheiden, er werken drie mensen en de dagelijkse leiding is er in handen van de Panamees Kelly Hartmann. De plantage in Panama kreeg de naam ‘La Mula’, als eerbetoon aan het lastdier dat Boot hielp met de ontdekkingstocht.





Hoewel hij met de bekroning nu meer bekend wordt als verbouwer van Geisha-koffie, richtte Boot zich na de kennismaking met de koffie aanvankelijk alleen op onderzoek naar de koffieplantvariëteit. Meerdere keren reisde hij naar Ethiopië, de bakermat van koffie, om de mogelijke roots van de Panamese Geisha op te sporen. De reden klinkt verontrustend voor koffieliefhebbers. 'Er is te weinig genetische diversiteit binnen arabica om de plant te laten overleven', zegt Boot, een conclusie die de afgelopen jaren geregeld in wetenschappelijke literatuur naar voren kwam. Zo is de zwakke arabica erg vatbaar voor bladroest, een schimmelziekte die geregeld opduikt in koffieproducerende landen. Momenteel verwoest bladroest een groot deel van de oogst in Midden-Amerika, met 'een gigantische impact voor de economieën in die landen tot gevolg', zegt Boot. In het afgelopen kwartaal is de koffieprijs met zo’n 60% gestegen. Geisha is een van de weinige arabica-variëteiten die juist resistent is tegen bladroest.

Speurtocht in Ethiopië
'Ik bezocht de afgelopen jaren verschillende gebieden in Ethiopië die de oorsprong leken van de plant, zoals ‘Gesha’. Het was telkens tevergeefs. Maar na lang zoeken denk ik de plant nu gevonden te hebben in een afgelegen gebied aan de grens met Soedan. We hadden er beveiliging nodig om de leeuwen en vijandige stammen op afstand te houden.' De eerste testen zijn hoopgevend over een verwantschap met de planten in Panama en stekjes worden in Ethiopië opgekweekt voor verder onderzoek. 'Het wordt heel interessant om te zien of je door deze plant te kruisen met andere planten niet alleen een resistente koffieplant krijgt, maar ook een hele goede koffie.' Het lijkt opvallend dat een Nederlander deze rol in de koffiewereld kan spelen vanuit San Francisco. De stad staat bekend staat om zijn koffiecultuur, in talloze koffiezaken/branderijen is het maken van een superieure kop koffie een ritueel waarvoor klanten graag een half uur in de rij staan. Daarbij staat de koffiesector in de stad al geruime tijd open voor innovatie en buitenstaanders die iets nieuws willen proberen, een houding die later ook kenmerkend werd voor het nabije Silicon Valley.

Peet
Een van die buitenstaanders was de Nederlander Alfred Peet, zoon van een koffiebrander uit Alkmaar. Hij begon in 1966 in Berkeley (bij San Francisco) zijn eigen koffieketen Peet’s Coffee & Tea en kreeg een legendarische status met zijn vers gebrande koffie van hoge kwaliteit. De Nederlander werd de aanjager van een koffiecultuur die nog steeds in San Francisco en ver daarbuiten is te zien. De bekendste leerlingen van Peet waren ongetwijfeld de drie oprichters van Starbucks. Boot besloot Peet te vragen voor het geven van cursussen, maar de ontmoeting  (‘ik vond hem charmant, maar ook heel fel’) liep bijna uit op een fiasco. 'Er was al snel een kleine aanvaring. We besloten wat mooie Guatemala-koffie te branden en ik zei hem dat de koffie veel te donker werd. 'Wat doet u nu', riep ik na een tijdje. ‘U verbrandt die koffie!'.' Boot moet lachen als hij eraan terugdenkt. Donker gebrande koffie was juist het handelsmerk van Peet, die in 2007 overleed. De koffiemeester reageerde verbolgen op de kritiek. 'Aan het eind van de dag toen we behoorlijk moe waren van onze discussies nam hij afscheid en leek zonder toezegging weg te gaan, maar hij draaide zich om bij de deur en vroeg: 'Wanneer begint de cursus?'.'

Koffieketen
Zelf denkt Boot nog niet over het beginnen van een koffieketen. 'Retail is interessant, maar dat kan ik altijd nog doen. Ik heb het ruim zes jaar gedaan in Nederland in het familiebedrijf, en daarvoor ben ik bij mijn vader in de leer geweest. Het internationale aspect van de koffiehandel trekt mij, met name het helpen van de koffieboeren met het verbeteren van hun product. Het werken aan de basis om de kwaliteit van de koffie te verbeteren, dat vind ik het meest interessante.’

Cv Willem Boot
Geboren: 1960
Opleiding: Bedrijfseconomie (Universiteit van Amsterdam)
Werk:
- Eigenaar plantage La Mula in Panama
- Eigenaar Boot Coffee in San Francisco (cursussen en advies over koffie)
- In het verleden werkzaam bij Probat in San Francisco, leverancier van koffiebranders
- Nog steeds een rol in koffiewinkel en familiebedrijf Boot Koffie/Golden Coffee Box in Baarn
Overig: Willem Boot is getrouwd en heeft een zoon

Wilt u de Panama La Mula Geisha zelf ervaren?
Bestel dan de limited edition 2013 als espresso of als filter koffie.

Navigatie